×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024
کاهش قدرت تخریب سیلاب با پروژه‌های آبخیزداری در جنوب کرمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دقیانوس»؛ قاسم رحیمی‌نیا در خصوص تأثیر پروژه‌های آبخیزداری در برابر سیلاب در جنوب کرمان گفت: بارش‌های بهاری اخیر، نقش موثر طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کنترل سیلاب را بر همگان آشکار کرد و مشاهده کردیم که این طرح‌ها چگونه توانستند طغیان رودخانه‌های فصلی جنوب کرمان را مهار و این منطقه را از یک بحران جدی نجات دهند لذا امروزه اهمیت و نقش ویژه پروژه‌های آبخیزداری بر کسی پوشیده نیست.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه ۱۲۰۰ پروژه مکانیکی و بیومکانیکی آبخیزداری و آبخوان‌داری در هشت شهرستان جنوبی استان وجود دارد، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام گرفته، در بارندگی‌های اخیر بالای ۹۰ درصد این سازه‌ها آبگیری شد.

 

قاسم رحیمی‌نیا افزود: در بارش‌های اخیر مدیریت و کنترل ۷۰ میلیون متر مکعب روان‌آب که منجر به نفوذ ۲۰ میلیون متر‌مکعب به سفره‌های آب زیرزمینی صورت گرفته که نقش مهمی در بهبود شرایط اقلیمی منطقه جنوب کرمان دارد.

 

وی با بیان اینکه از محل اعتبارات ملی و استانی، اعتبارات خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده تصریح کرد: طرح‌های آبخیزداری فواید بسیاری دارد که در نهایت موجب کاهش اثرات خشکسالی می‌شود، از این رو آبخیزداری را می‌توان مهمترین کار در حوزه منابع طبیعی دانست.

 

رحیمی‌نیا افزود: مساحت مجموع حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان ۳ میلیون و ۶٠٠ هزار هکتار بوده و عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آبخیزداری بر اساس یک برنامه مدون در حال انجام است.

 

وی تصریح کرد: طرح‌های آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شامل عملیات سنگی ملاتی، خاکی و پخش سیلاب، گابیونی و بیومکانیکی (بانکت بندی) در ۲۰ حوزه آبخیز در حال مطالعه و اجرا است.

 

 

انتهای خبر / فلاح

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.