به گزارش پایگاه خبری دقیانوس؛ براساس تفاسیر آیه ۱۶۵ سوره اعراف میبینیم که سکوت در برابر ظلم، مشارکت با ظالمان است؛ زیرا ظلم در قرآن، از موضوعات مهم و برجسته است.
علامه طباطبایی به نکتهای در زمینه این آیه اشاره میکند که سکوت در فسق و فساد و عدم قطع رابطه با ستمگران، شرکت در فسق و ظلم و فساد و موجب اشتراک با ظالمین در عذاب است. (تفسیر المیزان)
امام على (علیه السلام) در وصیتنامه خود که در بستر شهادت بود به فرزندان خود تأکید کرد: کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً؛ (دشمن ظالم و کمک کار مظلوم باشید).
منظور این است، هنگامى که ستمى بر انسان وارد مىشود و او توانى براى برطرف کردن ظلم ندارد گرفتار یأس و ناامیدى و بدبینى نشود و زبان به نفرین و آه و ناله نگشاید. (نهجالبلاغه نامه ۴۷)
انسان در لابلای کتابها و نظریات و مکاتب شناخته نمیشود، انسانها در میدان زندگی، تلاطم روزگار و شرایط سخت و در دگرگونیهای روزگار شناخته میشوند.
میدانهای زندگی، جایگاه شناخت انسانها هستند. اکنون در پائیز ۱۴۰۲ که هزاران زن و بچه فلسطینی در حملات رژیم خونخوار اسرائیل کشته شدهاند، همین افراد سکوت اختیار کردهاند و در حد یک توییت دو خطی هم چیزی ننوشتند.
خداوند متعال در آیه ۷ و ۸ سوره کهف میفرماید: بر اثر آزمایش، مؤمنان، مجاهدان و صابران و صادقان از مدعیان دروغین ایمان و صبر و صدق، متمایز می شوند.
طبق این آیه، خداوند انسانها را مورد آزمایش قرار میدهد تا مشخص شود چه کسی از معیار و ایمان والایی برخوردار است و چه کسی هنگام درد و رنج به کمک بنده خدا میشتابد و از حق او در برابر ظالم دفاع می کند و چه کسی بی تفاوت است و چه کسی مؤمن واقعی است و چه کسی فقط در ظاهر ادعای ایمان می کند. چه کسی در پی دفاع از حق مظلوم است و چه کسی بخاطر منافع خود، در برابر رنج مظلوم سکوت میکند و آن را پنهان میکند.
انسان وارونه، انسانی است که حقایق را تابع امیال و اهواء و منافع خود میبیند، یعنی به جای اینکه معرف حق و حقیقت و صدای مظلوم باشد، حقایق را برعکس جلوه میدهد و یا در پی عادی سازی جرم و جنایت است.
انسان وارونه انسانی است که درباره بمباران بیمارستان المعدانی مردم فلسطین، بیانیه نمینویسد ولی برای موضوعاتی که منافع و امیال او در آن است، جنجال به پا میکند. همیشه این افراد منافع خود را جایگزین منافع شخصی خود میکنند و هرجا که منفعت آنها به خطر بیفتد، سکوت میکنند.
بنابراین با توجه به آیات الهی و روایات پیامبر (ص) و روایات اهل بیت (ع)، ما باید طرفدار حق و حقیقت باشیم و در برابر ظلم سکوت نکنیم و بیتفاوت نباشیم.
انتهای خبر/ امیری
http://daqianus.ir/?p=10766