×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024
سکوت خواص در مظلومیت مردم غزه

به گزارش پایگاه خبری دقیانوس؛ براساس تفاسیر آیه ۱۶۵ سوره اعراف می‌بینیم که سکوت در برابر ظلم، مشارکت با ظالمان است؛ زیرا ظلم در قرآن، از موضوعات مهم و برجسته است.

علامه طباطبایی به نکته‌ای در زمینه این آیه اشاره می‌کند که سکوت در فسق و فساد و عدم قطع رابطه با ستمگران، شرکت در فسق و ظلم و فساد و موجب اشتراک با ظالمین در عذاب است. (تفسیر المیزان)

امام على (علیه السلام) در وصیت‌نامه خود که در بستر شهادت بود به فرزندان خود تأکید کرد: کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً؛ (دشمن ظالم و کمک کار مظلوم باشید).

منظور این است، هنگامى که ستمى بر انسان وارد مى‌شود و او توانى براى برطرف کردن ظلم ندارد گرفتار یأس و ناامیدى و بدبینى نشود و زبان به نفرین و آه و ناله نگشاید. (نهج‌البلاغه نامه ۴۷)


انسان در لابلای کتاب‌ها و نظریات و مکاتب شناخته نمی‌شود، انسان‌ها در میدان زندگی، تلاطم روزگار و شرایط سخت و در دگرگونی‌های روزگار شناخته می‌شوند.

میدان‌های زندگی، جایگاه شناخت انسان‌ها هستند. اکنون در پائیز ۱۴۰۲ که هزاران زن و بچه فلسطینی در حملات رژیم خونخوار اسرائیل کشته شده‌اند، همین افراد سکوت اختیار کرده‌اند و در حد یک توییت دو خطی هم چیزی ننوشتند.

خداوند متعال در آیه ۷ و ۸ سوره کهف می‌فرماید: بر اثر آزمایش، مؤمنان، مجاهدان و صابران و صادقان از مدعیان دروغین ایمان و صبر و صدق، متمایز می شوند.

طبق این آیه، خداوند انسان‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهد تا مشخص شود چه کسی از معیار و ایمان والایی برخوردار است و چه کسی هنگام درد و رنج به کمک بنده خدا می‌شتابد و از حق او در برابر ظالم دفاع می کند و چه کسی بی تفاوت است و چه کسی مؤمن واقعی است و چه کسی فقط در ظاهر ادعای ایمان می کند. چه کسی در پی دفاع از حق مظلوم است و چه کسی بخاطر منافع خود، در برابر رنج مظلوم سکوت می‌کند و آن را پنهان می‌کند.

 

انسان وارونه، انسانی است که حقایق را تابع امیال و اهواء و منافع خود می‌بیند، یعنی به جای اینکه معرف حق و حقیقت و صدای مظلوم باشد، حقایق را برعکس جلوه می‌دهد و یا در پی عادی سازی جرم و جنایت است.

 

انسان وارونه انسانی است که درباره بمباران بیمارستان المعدانی مردم فلسطین، بیانیه نمی‌نویسد ولی برای موضوعاتی که منافع و امیال او در آن است، جنجال به پا می‌کند. همیشه این افراد منافع خود را جایگزین منافع شخصی خود می‌کنند و هرجا که منفعت آنها به خطر بیفتد، سکوت می‌کنند.

بنابراین با توجه به آیات الهی و روایات پیامبر (ص) و روایات اهل بیت (ع)، ما باید طرفدار حق و حقیقت باشیم و در برابر ظلم سکوت نکنیم و بی‌تفاوت نباشیم.

 

انتهای خبر/ امیری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.