به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دقیانوس»؛ محمدرضا واحدی رئیس اداره پست شهرستان جیرفت در گفتگو با پایگاه تحلیلی خبری «دقیانوس» گفت: اداره پست شهرستان جیرفت با درنظر گرفتن وسعت جغرافیایی و جمعیتی پوششدهنده خدمات پستی دو شهرستان جیرفت و عنبرآباد است و در حالحاظر چیزی حدود ۴۰ دفتر ایسیتی یا دفتر نمایندگی پستی داریم که در دورافتادهترین نقاط روستایی هستند.
رئیس اداره پست شهرستان جیرفت افزود: ارتباط ما با دفاتر نمایندگی پستی در روستاها به وسیله پیمانکاران انجام میشود و این پیمانکاران مراسلات پستی مردم را حمل کرده و به دفاتر پستی میرسانند و این دفاتر در روستا ها وظیفه اطلاعرسانی و توضیع مرسولات پستی مردم را دارند.
وی بیان کرد: مرسولات پستی ما تا مبلغ ۲ میلیون تومان بیمه هستند و همچنین افرادی که به باجه پست مراجعه میکنند و ارزش مرسوله آنها بیشتر از ۲ میلیون تومان است میتوانند از سرویس بیمه با ارزش استفاده کنند و خود اشخاص باید اعلام کنند که ارزش مرسوله آنها چقدر است و ما به همان مبلغ مرسوله را بیمه میکنیم.
واحدی عنوان کرد: بعضی از اوقات خود اشخاص از بیمه کردن مرسوله خود منصرف میشوند و ما برای این مرسوله فرم انصراف از بیمه تکمیل میکنیم اما توصیه بنده به مردم این است که اگر بسته آنها ارزش دار بود حتما مرسوله خود را بیمه کنند که اگر خدایی نکرده اتفاق بدی افتاد ما خسارت آن را پرداخت میکنیم.
رئیس اداره پست شهرستان جیرفت مطرح کرد: زمانی که مامور پست میخواهد مرسوله را تحویل به گیرنده دهد در حضور گیرنده بسته را باز میکند اگر محتویات بسته صحیح و سالم بود و گیرنده از صحت بسته مطمئن شد بسته تحول گیرنده داده و صورت جلسه میشود اما اگر مرسوله آسیب دیده و یا کسری داشت نامهرسانان مرسوله را تحویل نمیدهد و برگشت داده میشود به اداره پست و ما در این جا صورت جلسهای تنظیم میکنم و آن را به کمیته پرداخت غرامات پستی میدهیم و در آن کمیته تشکیل پرونده میشود و بر اساس مستندات غرامت به صاحب مرسوله پرداخت میشود.
وی اظهار کرد: مرسولات پستی یک نرخنامه مصوب دارند که این نرخنامه از طریق دولت به ما ابلاغ میشود و در داخل سیستم ما آن نرخنامه ثبت است و متصدی باجه ما نمیتواند حتی یک ریال کمتر و یا بیشتر از افراد مراجعه کننده دریافت کند.
او در ادامه تصریح کرد: سیستم پستی به نحوی طراحی شده که نرخهای پستی در آن ثبت شدهاند و براساس وزن مرسوله که به سیستم داده میشود سیستم هزینه را محاسبه میکند و هزینه محاسبه شده باید از طریق کارت بانکی پرداخت شود.
واحدی اذعان کرد: سرویس های ما شامل پست پیشتاز، ویژه و امانت است و یکسری سرویسهای دیگر هستند که افرا خاصی از آن ها استفاده میکنند اما سرویسهای متعارفی که بیشتر مردم از آن ها استفاده میکنند اول سرویس ویژه است که ما تعهد ۲۴ ساعته در مرکز استان داریم و برای شهرستانها این سرویس در دسترس نیست و سرویس بعدی ما پیشتاز است که تعهد ۴۸ ساعته داریم و مابقی سرویسها به همین ترتیب مدتزمان تحویل آنها بیشتر میشود و سریع ترین سرویس ما ویژه است.
رئیس اداره پست شهرستان جیرفت اظهار کرد: در حالی که هنوز به پایان سال نرسیدهایم تا الان بیش از ۶۳۰ میلیون مرسوله پستی در سطح کشور جابجا شده است با اینحال نسبتبه این تعداد مرسوله پستی موارد مفقودی پست تعداد خیلی کمی حدود یک دهم درصد میباشد که برای همین تعداد کم هم راهحلهایی همچون بیمه وجود دارد که میتواند بخشی از خسارت وارده را جبران کند.
وی مطرح کرد: حملونقل مرسولات پستی توسط پیمانکاران ما انجام میشود که روزانه مرسولات پستی جنوب استان را به مرکزیت جیرفت جمعآوری کرده و به کرمان منتقل میکند و یک ساعات بخصوصی باید به مرکز استان برسد که به پست تهران بخورد و از آنجا هم اگر پست ویژه باشد با هواپیما و مرسولات امانت و پیشتاز نیز با کامیون به تجزیه و مبادلات کشور ارسال میشود و از آنجا به سایر استانهای کشور تقسیم میشود و این خط پستی هر روز برقرار است و در طول سال اداره پست درکل هفت روز تعطیلی دارد و سایر تعطیلات رسمی کشور شامل این اداره نمیشود.
رئیس اداره پست شهرستان جیرفت گفت: حجم وارده پستی ما نسبت به سه چهار سال قبل میتوانم بگویم حتی هزار برابر شده و از آن طرف حجم مرسوله صادره نیز افزایش قابل چشمگیری داشته و بهویژه در دوران بیماری همهگیر کرونا و بعد از آن مردم شناخت بهتری نسبت به خدمات پست پیدا کردند یعنی پست وارد سبد زنگی مردم شده و مردم از خدمات پستی به خوبی استفاده میکنند و از طرفی ما هم توقع داریم که امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات بروز در اختیار اداره پست گذاشته شود تا بتوانیم خدمات بهتری را ارائه دهیم.
انتهای خبر/ فلاح